onsdag 2 februari 2011

Från inbildning till bröstcancer 7/5-2010


För några månader sen tyckte jag mig känna en knöl i mitt högra bröst men jag trodde det var inbildning och att det säkert skulle vara så trots jag inte hade någon knöl på andra bröstet.
Tiden gick och knölen stannade kvar å jag förträngde att den satt där. Visst var jag där och kände mellan varven men Gud vad löjlig jag var och sjåpade mig för inte kunde det vara något.
Så för en dryg månad bad jag min sambo känna om han kände knölen och ja det gjorde han, det var då jag bestämde mig för att jag måste nog ringa vårdcentralen. Hade jag inte bett han känna och känt den så hade jag aldrig ringt.
Dagen efter fick jag tid och även läkaren kände knölen direkt, det var då jag innerst inne visste att det var cancer fast jag vill inte lita på min känsla.
I onsdags hade jag min tid på mammografin. Jag tog vanliga rutinbilder och 2 extra bilder på knölen.
Jag fick gå ut och vänta för att sedan bli kallad igen för att ta en extra bild på knölen. Jag fick mer och mer bekräftat att det var cancer.
Dom ville sedan göra ultraljud på bröstet och när jag kom in där var allt uppdukat dom skulle även göra nålpunktion.
Ultraljud börjades köra men det konstiga var att dom körde knappt över knölen utan mer kl 12 på bröstet om man står framifrån. Tyckte det var konstigt för knölen sitter kl 3.
Dom stack 3 gånger i knölen för att hämta upp prov, otäckt när dom hackade med nålen samtidigt som som sög vätska som det görs för att få upp provet.
Varför körde dom så mkt kl 12 på bröstet jo för dom hade hittat mer på röntgen som dom inte såg på ultraljudet. Så jag fick gå tillbaka till röntgen, klämma fast bröstet och låta det vara riktigt hårtfastklämt i dryga 20 min för dom stack mig 3 gånger under tiden å så var dom tvungna att se så att dom stack rätt så därför röntgen igen. Undersökningen tog 3 timmar å jag skulle få svar i början av nästa vecka.
Dagen efter (torsdags) började jag jobba vid 9. En undersköterska ringde ifrån vårdcentralen och sa att doktorn ville prata mer mig redan samma dag å gärna så fort som möjligt och en halvtimme senare sitter jag hos doktorn.
Hon säger: Jag brukar inte kalla såhär fort förrän jag fått svaren ifrån nålpunktionen men knölen du känt är en klar tumör du har bröstcancer......

Ska jag vara ärlig, jag blev inte förvånad för jag visste det redan den dagen jag var hos läkaren första gången.

Nu väntar jag bara på operation och svaren på det dom drog ut ur tumören och dom andra förändringarna dom även hittade i bröstet. Så nästa vecka vet jag mer.

TACK alla för er uppmuntran och stöd.

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar